Zařizovací předměty jsme měli po dohodě s panem Rudolfem Chyškou vyjmuty ze smlouvy o dílo, tomu byla přizpůsobena také předposlední zálohová platba. Kompletace dle dohody zůstala. Takže se začaly kompletovat námi dovezené zařizovací předměty. Jako první se zjistilo, že náš sprchový kout je vyšší než obklady. Běžně mají sprchové kouty 2 m, ovšem ten náš má 2,10. No, sice nic moc, ale vzhledem k tomu, že kout nemá v horní části jednu linii, ale dvě úrovně (přičemž ta nižší odpovídá výšce obkladu) člověk tohle sice nerad, ale překousne.
Pak přišel problém s naší rohovou vanou (máme Lagunu, 150x150). Zeď v koupelně prý není úplně rovná a pokud se vana po dosazení k obkladačkám pouze zatmelí, může tam zatékat. Manžel se domluvil s vodákem, že ten sežene speciální lištu (mimochodem o téhle liště mu sám řekl a radil, že by se to tím vyřešilo), která se mezi obklady a vanu vsadí. A pak se zřejmě ještě dotmelí. Vypadalo to tedy, že problém je vyřešen. Jaké bylo tedy překvapení manžela, když našel ve stavebním deníku zápis ve smyslu že "koupelna není odborně připravena na vsazení vany pod obklady" (nechci teď ten zápis nějak komolit). Není mi teda moc jasné, kam by se vana měla jako vsazovat ....
Pak přišlo na řadu umístění umyvadla se skříňkou v horní koupelně. Na špatné umístění umyvadla jsme přišli doma s manželem podle fotky, kterou manžel za tmy na stavbě pořídil. Máme pravidelný obrazec (je možné vykoukat na fotkách) který prochází kolem umyvadla stejně z jedné i druhé strany. Když se dělaly rozvody vody, dovezla jsem rozkres vany vodákům a píchla jim ho na jednu zeď v koupelně (chtěli ho hlavně kvůli nejuzšímu místu pro následnou montáž pákové baterie), takže i kdyby zapomněli, že jsme spolu řešili, že to bude vana 150x150, měli nákres. I přesto rozvody vody a odpad pro umyvadlo nebyly udělány uprostřed mezi budoucí vanou a stěnou, ale blíže ke stěně. Takže co se stalo? Vodáci prostě usadili umyvadlo podle místa, kde byla voda a odpad. Že tam probíhá nějaký pravidelný obrazec, který je tam právě kvůli umyvadlu a následně zrcadlu, nikoho očividně netrápilo. A první reakce naší stavební firmy, když manžel mluvil s panem Chyškou mladším, že je potřeba to předělat? Že si to obkladač blbě vyměřil a že to teď bude muset účtovat jako vícepráce:( Asi vtip:( Naštěstí jsme zjistili, že umyvadla nejsou dosud přišroubována ke zdi, ale drží je pouze skříňka a tmel. Asi bysme jinak měli i kukátka do stěny:)
A ta nejlepší perlička na závěr. Náš bojler ......
Jak už jsme na blogu psali někdy tuším v květnu, vybrali jsme si bojler ARISTON. Rozhodovali jsme mezi Dražicema a Aristonem, který to vyhrál hlavně z důvodu, že má nerezový vnitřek a je na něj záruka 10 let.
Až při kompletaci se prý zjistilo, že nemáme Dražice, ale Ariston a vznikl dost velký problém se zavěšením bojleru. Bojler má být zavěšen nad pračkou až u stropu. Pan Chyška mladší řekl manželovi, že náš bojler nelze do koupelny zavěsit, protože rozvody vody i výstuha ve zdi je připravena na Dražice. Co se týká vody, manžel společně s mým tátou "provedli měření na místě" a zjistili, že je to sice fousovka, ale bojler se tam vejde (nahoře zbyde cca 5 cm). Ale problém je s výstuhou. Takže v podstatě vyplynuly 2 možnosti, rozbourat hotovou koupelnu nebo koupit Dražice. Hotovou koupelnu samozřejmě bourat nebudeme a nevím, proč bysme měli chtít Dražice, když jsme si vybrali Ariston. Máme si teď narychlo koupit něco, co jsme nechtěli, jenom proto, aby to šlo do naší koupelny? A pro Ariston budeme hledat kupce nebo jak? Dozvěděli jsme se, že je to naše chyba, že jsme nikde písemně nepotvrdili, že budeme mít Ariston a tak je to nyní připraveno na Dražice. A dále se nám ve stavebním deníku objevil zápis, že "díky nerozhodnosti manžela ohledně bojleru měli vodáci prostoje (tuším 1,5 hodiny) a až teď znovu přijedou, bude nám účtováno cestovné a zřejmě i nějaká jiná hodinová sazba". Nechápu, že manžel nedal okamžitě souhlas s rozbouráním naší nové koupelny, případně ihned nevyrazil někam shánět Dražice:)
Ještě pár faktů. Byla jsem osobně na stavbě v den, kdy se začaly na stavbě dělat rozvody vody a odpady. Původně jsem tam měla jet na otočku vyřešit kde bude přesně umístěna myčka. Jak se ale ukázalo, musela jsem tam strávit mnohem delší dobu, protože se toho řešilo mnohem víc. Důvod byl dost zarážející ..... na stavbě nebyla naše projektová dokumentace ani od vody ani od odpadů. Mimochodem, tohle není ojedinělý případ, kdy se něco podobného stalo. Takže vodáci (už měli hodně hotové, když jsem dorazila) to prý dělali podle sebe a svých zkušeností, jak je to nejlepší. Člověk by si asi měl nechat poradit od odborníků ne? Takže tohle jsem jaksi pominula. Chtěli jsme ale následně s manželem udělat jednoduché schéma, aby se později vědělo, jak jsou rozvody přesně udělány, když ne přesně podle dokumentace. Na to bohužel stále čekáme.
Takže, kromě jiného jsem já osobně řešila s "hlavním" vodníkem, jaký budeme mít v koupelně bojler, protože mi říkal, že podle toho se budou rozvody připravovat. Řekla jsem, že to bude Ariston o objemu 150 l. A ten to také je. Podle pana Chyšky mladšího je to tvrzení proti tvrzení. To je pravda a také velké poučení pro příště. Po našich zkušenostech každému doporučuji sebemenší "blbost" ohledně stavby zapsat ihned do stavebního deníku a rozhodně nevěřit tomu, že platí to, co se domluvilo. Pan Chyška mladší dnes také řekl manželovi, že přece není možné se na něčem domluvit s nějakým pracovníkem na stavbě. Musím říct, že tím mi dost nahrál. Máte pravdu pane Chyško, přesně podobné věci se mají na stavbě řešit se stavbyvedoucím (tj. člověk odpovědný za stavbu a pracovníky na stavbě), který má být na stavbě přítomen. Nepřítomnost oprávněné osoby na stavbě jsme již několikrát naší stavební firmě vytýkali a záskok našeho stavebního dozoru napsal ohledně stejného zápis do stavebního deníku. A mimochodem "ten nějaký pracovník" (v době, kdy se u nás dělaly rozvody vody a odpady, hlavní vodník) dal výpověď a už pro firmu Mont Service nepracuje.
Za další, jak už jsem psala výše, veškeré zařizovací předměty byly po domluvě s panem Chyškou starším vyjmuty ze smlouvy o dílo. Argument pana Chyšky mladšího, že v příloze č. 2 ke smlouvě jsou uvedeny Dražice (stejně tak jako nějaká páková baterie, nějaký sprchový kout, nějaká vanička ke sprchovému koutu, nějaká vana ........ nic z toho nemáme a tento výčet byl do přílohy přidán pouze na naši žádost, abychom měli představu v jakých cenách se jednotlivé zařizovací předměty pohybují dle rozpočtu) a tak se to na Dražice připravilo, je opravdu trochu vedle.
A teď poslední věc, která mě napadá. Člověk svěří stavbu svého domu odborné firmě v domnění, že tato firma mu bude v jeho "laickém tápání" oporou, všechno s ním probere a na všechna případná rizika a problémy ho upozorní. Byla to jednak naše představa o té "správné stavební firmě" a v podobném duchu se tato firma prezentuje i na svých internetových stránkách. Pokud tedy existuje rozdíl mezi nutností zpěvnění stěny u jedné či druhé značky bojleru, nebylo by dobré nás na toto upozornit a dopředu zjistit, jaký bojler budeme skutečně mít? Řekla bych, že je to otázka jednoho telefonu a asi i jednoho potvrzujícího mailu. Výsledkem prozatím ovšem je, že jsme písemně nesdělili, že budeme mít Ariston a tak prozatím v koupelně nevisí bojler žádný.
To, že jsme bojler dovezli na stavbu někdy kolem 25.9.2009 a tudíž tam již přes měsíc leží v obýváku, jen tak na okraj. Stejně tak jako to, že se mě pan Chyška mladší minulý pátek na stavbě ptal, jaký budeme mít bojler. Řekla jsem mu, že "ten Ariston", co tu už nějakou dobu leží. On se ptal proč ne Dražice. Řekla jsem, že kvůli nerezovému vnitřku a záruce 10 let. A to byl konec debaty. Zřejmě tedy bylo všechno "přehozeno" až na vodáky na pondělí, kteří řekli, že náš bojler nelze do naší koupelny namontovat.
Závěrem musím říct, že mě tohle sáhodlouhé psaní unavuje, vyčerpává a pěkně štve. Když pomíjím skutečnost, že na něco podobného nemám absolutně čas. Na druhou stranu ale chci, aby i ostatní věděli, co je při takové "stavbě na klíč" všechno možné a jakým "peklem" (poslední měsíc už mě tenhle výraz napadá dost často) si musí projít člověk, když si nechá něco postavit od firmy, protože si to prostě neumí postavit sám. A za další mě doma (díky bohu) neučili "držet hubu a krok":)
Platíte zálohově a včas dopředu a stále čekáte a čekáte. To čekání ale stojí peníze. Takže je logické, že Vaše "vícenáklady" budete požadovat po stavební firmě stejně jako ona požaduje úhradu svých víceprací nad rámec smlouvy o dílo.
To příjemnější .............. nové fotky ........... snad večer:)
čtvrtek 29. října 2009
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
4 komentáře:
poznámka: o bojleru Arioston a dalších zařizovacích předmětech jsme psali 6. srpna (http://rdboruvka.blogspot.com/2009/08/voda-odpady-hotovo-tlakova-zkouska.html)
Dobrý den,či večer.Musím reagovat na perfektní slohovou práci paní Paroulkové, opět překvapila svým důvtipem.Paní nám určitě napíše, který den provedla změnu daného bojleru ve stavebním deníku, Dražice jsou naším standartem, proto každá změna je třeba napsat a potvrdit. Je jasné,že žádná firma nesmí stavět dům určený pro koncového zákazníka podle sebe, ale podle přání zákazníka. Na bojler je třeba zhotovit výztuhy které jsou schované v příčce, ale manželům Paroulkovím to rozměrově prostě sedí,tak nevím asi se stavební firma sakla v rozměrech.Chápu,že každý laik hledá chybu na stavební firmě a ani trochu ne u sebe,ale prostě tak to je. Každý zakládá blog, jak je každá stavební firma špatná a tak dále, do budoucena založíme svůj blog a budeme popisovat blíže reakce a problémy firmy se zákazníky. Holt zákazník je chudák a stavaři jsou gauneři. No u manželů Paroulkovích to tak není, mají dva stavební dozory, tak je to ok.Jinak je pravdou,že firma provádí pouze kompletaci zákazníkem dodaných zařizovacích předmětů a instalatéři nemůžou čekat na rozhodnutí zákazníka několik hodin,že něco chce takto a nebo jinak.Sám zakazník chodí do své práce,aby si něco vydělal, i instalatér něco stojí a nemůže neúčtovat cestovné náhrady při nerozhodnosti zákazníka, zda chce namontovat něco dnes a něco zítra,prostě cena za komletaci je daná a vícepráce se platí. S pozdravem Rudolf Chyška;
Dobrý den,čtu to co se zde děje a opravdu se obrnte trpělivostí s těmito zákazníky,jsou opravdu složití.S pozdravem.M.T
Dobrý den,
právo na názor má každý. Naštěstí žijeme ve svobodné zemi. Tudíž i ten, který na naší stavbě nikdy nebyl a nezná podmínky naší smlouvy o dílo.
Hezký den. Hana Paroulková
Okomentovat